Beginnen is de enige goede start
Eigenlijk geldt deze tip voor elke nieuwe stap in je leven: begin. Natuurlijk moet je een aantal dingen voorbereiden en helder krijgen, maar continue blijven overwegen of het wel de juiste keuze is, je afvragen of het een goede stap is en twijfelen helpen je niet verder. Als je er een goed gevoel bij hebt en je hebt er goed over nagedacht dan is beginnen de enige juiste keuze.
Als je twijfelt kan je beginnen om niet direct volledig in het diepe te springen en 40 uur zelfstandig te werken. Maar je kan er ook voor kiezen om dat één dag in de week te doen en bijvoorbeeld je huidige baan te behouden en daar een dag minder te gaan werken. Op die manier kan je aftasten en kijken of een freelance opdracht bij jou passen en of je plan haalbaar is. Via deze weg kan je beetje bij beetje de overstap naar volledige als freelancer werken gaan maken zonder in een gat te springen.
Freelance opdracht scoor je met social media
Social media is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en velen staan ermee op en gaan ermee slapen. Jouw eigen social mediakanalen opstarten om een freelance opdracht binnen te krijgen is daarom een goede start. Het is belangrijk om actief te zijn op je kanalen, maar niet om dagelijks van alles te posten. Een stortvloed aan berichten vervelen en dan verliezen mensen hun interesse. Kies ervoor om bijvoorbeeld updates over producten of opdrachten te delen en reageer op andere pagina’s, zonder een verkooppraatje te houden. Op die manier creëer je bekendheid en heb je meer kan sop nieuwe opdrachten.
Daarnaast kunnen opdrachtgevers van de opdrachten je leren kennen en jouw kwaliteit beoordelen. Dat zorgt ervoor dat de social mediakanalen eigenlijk een verlenging is van je visitekaartje. Het is dus belangrijk om daar tijd en energie in te steken en te zorgen voor een professionele uitstraling.
Between: de succesvolle verbinding tussen talent & opdrachtgevers
Freelance opdracht vind je tijdens netwerkbijeenkomsten
Het meest belangrijke is nog steeds zorgen voor een goed netwerk. Het bijwonen van netwerkbijeenkomsten zorgt ervoor dat mensen je kennen, mensen aan je denken en je op die manier ook een freelance opdracht krijgt. Mond-op-mond-reclame is namelijk nog steeds de beste reclame die er bestaat, hoe goed je social mediakanalen of andere reclame ook is. Er zijn vaak regionale en landelijke evenementen en bijeenkomsten van branches die je kan bijwonen.