Voor het merendeel van de bedrijven geldt dat ze tegenwoordig gebruik willen maken van een zogenaamd klantenportaal. Op deze manier beschikken hun klanten immers over de mogelijkheid om de klok rond alle zaken te kunnen regelen die ze graag geregeld willen zien. Niet alleen kan men op deze manier bijvoorbeeld historische bestellingen bekijken, daarnaast kan men zich ook gaan verdiepen in de facturatie en is het mogelijk om support tickets aan te maken. In ieder geval, wanneer je als bedrijf vandaag de dag een uitstekende klantenservice wil kunnen aanbieden zal je tot de vaststelling komen dat de beschikking hebben over een klantenportaal eigenlijk een absolute must is. Alles wat je hierover moet weten ontdek je direct hieronder op deze pagina.
Klanten hoeven niet meer (erg) lang te wachten
Het belangrijkste voordeel dat wordt gerealiseerd door middel van een klantenportaal heeft betrekking tot het feit dat klanten niet meer lang hoeven te wachten wanneer ze bepaalde taken willen uitvoeren. Het kan hierbij gaan om het opvolgen van een bestaande bestelling, maar ook om bijvoorbeeld het opvragen van bepaalde documenten waar men behoeften aan heeft. In ieder geval, wanneer je graag als bedrijf wil dat je klanten op de meest optimale wijze worden geholpen is het zonder meer een aanrader om ze de toegang tot een klantenportaal aan te bieden. Overigens hoeft dit ook voor jou als bedrijf absoluut geen enkel probleem te zijn, integendeel. Er zijn immers veel minder kosten aan verbonden dan je wellicht op het eerste gezicht zou vermoeden.
Een klantenportaal voor jou als bedrijf een enorme zege
In eerste instantie wordt er vaak aangenomen dat het voorzien van een klantenportal voornamelijk interessant is voor de klanten van een bedrijf. Dat is niet helemaal correct, integendeel. Voor de bedrijven die het aanbieden geldt namelijk dat ze op deze manier op verschillende vlakken heel wat tijd en moeite kunnen besparen. De klantenservice van heel wat bedrijven wordt in de praktijk vaak stevig bestookt met allerhande vragen die overbodig zijn wanneer ze toegang hebben tot een speciaal customer portal. Dit geldt niet in het minst voor het opvragen van bijvoorbeeld documenten die zijn voortgevloeid uit de bestellingen uit het verleden. Hoe dan ook, denk dus zeker niet dat klantenportals alleen maar voordelen met zich meebrengen voor je klanten. Dat is zeker niet zo.
Je klantenservice wordt sterk verbeterd als je een klantenportaal hebt
Als bedrijf is het tegenwoordig altijd een goed idee om ervoor te kiezen om een klantenportaal ter beschikking te stellen. In het verleden kon je er eigenlijk nog mee wegkomen wanneer je dat niet deed. De manuele interventies die vroeger als doodnormaal werden bestempeld blijken dat tegenwoordig echter eigenlijk niet meer te zijn. Tegenwoordig is het dan ook zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat de klant zoveel mogelijk zelf kan doen zonder dat je daarvoor zelf moet tussenkomen. Dat is door gebruik te maken van één van de klantenportals op de markt geen enkel probleem.
Wanneer je de beschikking hebt over een klantenportaal zal je tot de vaststelling komen dat er op deze manier in ieder geval een belangrijke meerwaarde voor je klantenservice kan worden gecreëerd. Wil jij wat dit betreft ook helemaal niets aan het toeval overlaten? In dat geval is dat dus zonder meer een extra goede reden om gebruik te gaan maken van een dergelijke portal.
Advies op maat nodig? Vraag het aan de experts van HybrIT.